יום ש', א’ בחשון תשע”ח
דף הבית דבר המנהל אתר הניסוי מרכז הפצה אלבום תמונות
חדר מורים בגרויות מרחבים משמעותיים מעורבות חברתית חינוך טכנולוגי מקצועי יצירת קשר

מודל הטיפול ב"צורים" המודל הטיפולי מייצג תפיסה טיפולית חינוכית מובילה, הבאה לידי ביטוי ב"אורחות החיים" ובשיח הבית ספרי. צוות הכיתה כולל מחנכת, סייעת ומטפל כיתה אשר אמון על ההיבטים הרגשיים של התלמידים. צוות הכיתה נפגש אחת לשבוע ומקיים היוועצות מתמדת בנוגע לטיפול בכל אחד מהתלמידים: ההבנה הפסיכולוגית של התלמיד, דרכי התמודדות, קשר עם אנשי הטיפול בקהילה (כולל דווח לפסיכיאטר ולגורמי טיפול נוספים), תמיכה ולווי למשפחות. מטפל הכיתה פוגש את תלמידי הכיתה אחת לשבוע במסגרת טיפול קבוצתי, וכל תלמיד באופן אישי בשעת טיפול פרטנית. הטיפולים הקיימים הינם מגוונים בתחומים הבעתיים, דרמה, תנועה, מוסיקה ואומנות. בנוסף, ניתנת הדרכה וטיפול בתחומים פרא -רפואיים (קלינאית תקשורת, מרפאה בעיסוק ופיזיותרפיסטית). כל המטפלים מקבלים הדרכה קבוצתית ואישית ע"י פסיכולוג קליני. טיפול בתנועה- מוגדר ע"י הארגון האמריקני של מטפלות בתנועה כ-"שימוש פסיכו-תרפויטי בתנועה אשר מקדם אינטגרציה רגשית, גופנית וחברתית של המטופל/ת". הטיפול עוסק בקשר גוף-נפש. הגוף והנפש הם מערכת אחת, לכל הפרעה נפשית יש צדדים נלווים גופניים ולכל הפרעה גופנית, צדדים נלווים נפשיים. הטיפול מאפשר לאדם להגיע להבנה של תכנים מן הלא מודע, משאלות, פנטזיות, זיכרונות ורגשות מודחקים ולהשתחרר מקונפליקטים. כמו כן מסייע לשחרר ממתחים, מעצורים ודפוסי תנועה לקויים ולהעשיר את ההתנהגות הגופנית – תנועתית. המטרה להביא לידי תיאום והיכרות טובה יותר של העצמי הגופני נפשי, עם הזולת והסביבה. טיפול באמנות- התהליך הטיפולי בתרפיה באומנות מבוסס על הבעה תוך יצירה ספונטאנית ומכוונת, כאשר בתהליך יכול המטופל ליצור תוצרים מוחשיים ולהתייחס אליהם לאורך זמן. בטיפול ניתן לעבוד ברמות שונות ובשילוב של חומרים וטכניקות שונות, כמו: ציור, פיסול, קולאז', הדפס, בניה, עבודה יצירתית במחשב, הקשבה למוסיקה ושיחות – על פי צרכי המטופל ומטרות הטיפול. היצירה האומנותית מהווה גשר בין העולם הפנימי והחיצוני של המטופל. באמצעות ההבעה האמנותית, ניתן לעודד במטופל תהליכי שינוי ברבדים השונים של האישיות על היבטיה השונים: התנהגותי, חברתי, קוגניטיבי ורגשי, וליצור לו מרחב בטוח להתמודדות עם חוויות ורגשות קשים. טיפול במוסיקה- תרפיה במוסיקה היא טיפול פסיכותרפיה באמצעות מוסיקה, בו נעשה שימוש בשיחה ובאלמנטים וחוויות מוסיקליות, כמו: שירה, אלתור, נגינה, כתיבת שירים, האזנה והלחנה. הקשר הבין אישי שנוצר בין המטופל למטפל בתהליך ונוכחותה של המוסיקה, מאפשרים התבוננות אחרת לתוך עולמו הפנימי והחיצוני של המטופל ושפה נוספת בה אפשר להביע דברים שלעתים קשה להגיד במילים. פסיכודרמה - שיטת טיפול בה ניתן ביטוי לתכנים נפשיים ולעולמו הרגשי של המטופל, באמצעות פעולה ודרך חקר מגוון התפקידים שהוא משחק בחייו. במפגש הטיפולי נושאי ההתייחסות הם: יחסים בין אישיים, מיפוי יחסים קבוצתיים/כיתתיים וטיפול בקונפליקטים. הפסיכודרמה משלבת הפעלה באמצעות משחק, דינאמיקה קבוצתית והעלאה של מצבים מהמציאות היומיומית ועיבודם. ריפוי בעיסוק - הינו מקצוע טיפולי-שיקומי-חינוכי, שמטרתו לספק כלים ומיומנויות אשר יאפשרו לבוגר להתמודד עם דרישות החיים. הטיפול ניתן באופן פרטני או קבוצתי ומתייחס להיבטים שונים של התפקוד. נעשה שימוש בהערכות שונות ומטרות הטיפול נבחרות בהתאם לקשיים שאיתם התלמידים מתמודדים. המטרה היא לשפר את תפקודם הגופני, הקוגניטיבי והנפשי המשפיעים על בריאותם, השתלבותם בחברה, עצמאותם בחיי היומיום ואיכות חייהם. תקשורת - הטיפול נועד לתת מענה לתלמידים בעלי בעיות בתקשורת על רקע רגשי ו/או אורגני הזקוקים לעזרה מיוחדת בהעשרת שפה, בשיפור המבנים הדקדוקיים או בהיגוי וכן בלימוד כללי שיח והתמקדות בנושא. הטיפול מתנהל באמצעות משחק, ככלי עיקרי, מתוך אמונה כי הוא מהווה פעילות חברתית מהנה, מעודד לקיחה ושמירה של תור, מאפשר תקשורת לא מילולית, מעורר תגובה ופעולה באמצעות מגוון חושים. פיזיותרפיה - באוכלוסיית בית הספר, ניכרת השפעת גומלין בין הנפש לגוף וכן השפעת ההתערבות התרופתית על הגוף. השפעה זו באה לידי ביטוי בדרכים שונות: הרגלי יציבה שונים, סרבול מוטורי גס ועדין, קשיי תכנון ויוזמה, דימוי גוף לקוי, אינטגרציה סנסומוטורית לא תקינה, תנועות סטריאוטיפיות המובילות להגבלה בטווחי התנועה. במרחב פיזי ורגשי בטוח, על ידי הדרכה ומגע נכונים, מתאפשר לתלמיד לרכוש מודעות גופנית, מוטורית ותחושתית כאחד. הוא מתנסה במגוון פעילויות, שאינן תחרותיות אלא מותאמות למידת יכולתו של התלמיד ומכוונת למצבו הגופני והנפשי ביום בו נערך הטיפול. כמו כן, רוכש התלמיד, במידת הצורך, כלים למיתון תגובות אימפולסיביות וטכניקות להשגת רוגע ושלוה.

 
 
למידה בשעת חירום
חדשות
מידע להורים ולתלמידים
חגים וימי זכרון
הכיתות שלנו
מקצועות לימוד
מעורבות חברתית
תוצרי תלמידים
טיולים וסיורים
פעילויות בית ספריות
פעילות חופשות
אורח חיים בריא ומקיים
חיים ברשת
תמונות מחיי בית הספר
טוב לדעת...
ארכיון