יום ש', א’ בחשון תשע”ח
דף הבית דבר המנהל אתר הניסוי מרכז הפצה אלבום תמונות
חדר מורים בגרויות מרחבים משמעותיים מעורבות חברתית חינוך טכנולוגי מקצועי יצירת קשר

רציונאל השיקום - הכשרה לחיים עצמאיים עבור רוב בני האדם השתלבות בשוק העבודה מהווה מרכיב חשוב בבניית הדרך אל בגרות, עצמאות ופיתוח זהות. עבודה היא מקור לקשירת קשרים חברתיים, לבניית הערכה עצמית, היא מקום בו מבלים חלק ניכר משעות היום, היא מאפשרת מעורבות ופעילות, השתתפות בחברה ותחושת שייכות. מעבר לרווחה כלכלית, עבודה מספקת עבורנו שורה ארוכה של צרכים: פעילות, פרודוקטיביות, תחושת תועלת, אתגר, תחושת הישגיות, תרומה לחברה, תחושת שליטה ויכולת, שיפור מיומנויות, גיוון, ביטחון פיזי וכלכלי, תמיכה חברתית ומגע בין-אישי. המרכיב התעסוקתי תופס מקום מרכזי בתוכנית ההכשרה לחיים עצמאיים ב"צורים". מטרת ההכשרה היא שהבוגר יוכל לחיות חיים מלאים ומספקים, תוך השגת רוב המטרות שהציב לעצמו בכל תחומי החיים: עבודה טובה עם תגמול הוגן, מקום מגורים שבו יבחר, חיי משפחה וחברה, אושר, עצמאות והגשמה. מסלול הההכשרה התעסוקתית מתחיל באופן רשמי מגיל 16 בהתאם לתוכניות המעבר של משרד החינוך והוא מדרגי. מגוון ההתנסויות בביה"ס מקנה מיומנויות והרגלי עבודה, אחריות, גמישות, לקיחת יוזמה והתמדה. ניהול חדר אוכל - התלמידים מתחברים לנושא כישורי בוגר עצמאי ומתכוננים לחיים עצמאיים. הם מנהלים את חדר האוכל בהדרכתם של אנשי צוות. בזמן העבודה התלמידים לא רק מחזקים את המיומנויות שיעזרו להם בחיים עצמאיים, אלא גם לומדים להתארגן בסביבה, לנהל את הזמן, להתחלק עם חברי הקבוצה בסוגי עבודה, לשמור על מקום עבודה מסודר, לקחת אחריות אישית על ביצוע משימות, לפתח כישורים חברתיים, לבקר ולהעריך את עבודתם. מרכז הכשרה - חינוך לחיי עבודה ופיתוח אישיות עובדת, לקראת חיים בוגרים ועצמאיים בקהילה. התלמידים לומדים כיצד להתארגן תוך התאמת הכלים והפעולות למטלות הנדרשות. הם רוכשים הרגלי עבודה בסיסיים כגון: עמידה בלו"ז, הקשבה להוראות, התמדה ועבודה ע"פ רצף נכון. כל זאת תוך הקפדה על בקרת איכות, כללי בטיחות והפעלת שיקול דעת. גינון תעסוקתי - מאפשר לתלמידים להתנסות במיומנויות גנניות תעסוקתיות וחברתיות. העבודה בגינון היא עבודה פיזית הדורשת כישורים מוטורים, כמו גם יכולת עמידה פיזית ומשחררת אגרסיות ומתחים. בנוסף התלמידים מפתחים יכולת לעבוד בצוות ורוכשים מושגים של אחריות ומודעות לזכויות אחרים, תחושות של התחדשות והתחזקות יחד עם חיזוק והערכה העצמית. חינוך לקריירה - חינוך לחיי קריירה ממוקד במטרה להפוך כל אדם לאזרח מועיל, האחראי לגורלו. הצלחה בחיי קריירה ובבחירה מקצועית היא פועל יוצא של ידע על עולם העבודה. ידע זה נרכש ונלמד במסגרת לימודים תיאורטיים לתלמידים מגיל 18 הנמצאים באחת או יותר ממסגרות השיקום הבית ספריות. במסגרת הלימוד מושמים הדגשים על נושאים רבים ומגוונים, כגון: סטריאוטיפים ודעות קדומות בעולם התעסוקה (חוק שוויון הזדמנויות), תהליך קבלת החלטות לקראת מסלול קריירה אישי, תהליך בחירת מקצוע, מיומנויות חיפוש עבודה, דיני עבודה ועוד. על מנת להפוך את הידע האקדמי שרוכשים התלמידים לידע פעיל שיקדם אותם בחייהם הבוגרים, יוצר ביה"ס הקשרים לעולם העבודה האמיתי בתוך ביה"ס ובקהילה . בית הקפה - התפיסה המדברת על שיקום והחלמה ביחד עם הזכות למשמעות ולאושר אפשרה ודחפה פיתוח והקמה של פרויקט שיקומי אנושי ומכבד המכוון להתנסות דינמית. בית-הקפה והעבודה סביבו מהווים ציר משמעותי בחיי התלמידים והצוות, ומבחינה כלכלית הוא עסק עצמאי שמתפתח מרווחיו ואינו תלוי כלכלית בבית הספר. העבודה מגבירה את תחושת המסוגלות של המשתתפים ויוצרת תחושת גאווה על היכולת לנהל עסק רווחי באופן עצמאי תוך עבודת צוות. בבית הקפה יכול להשתלב כל תלמיד מעל גיל 16 אשר מביע רצון לקחת חלק ולהיות שותף בניהול ובעבודה. התלמידים משתייכים לקבוצות המקנות ידע תיאורטי ומהוות תרגול והכנה ובמקביל מתנסים אחת לשבוע, בימי שישי, בעבודה בתפקידים שונים ורוכשים מיומנויות עבודה. בבית הקפה מגוון תפקידים: מלצר, פיקולו, אחראי מטבח, שוטפי כלים, מנהל, אחראי מוסיקה. העבודה היא מגוונת ודינמית, התפקיד נבנה ומתפתח בהתאם ליכולת של כל תלמיד והשאיפה היא לפתח גמישות ומסוגלות לעבור מתפקיד לתפקיד. במהלך השבוע נעשית עבודה במוקדים מגוונים בבית הספר אשר תומכת בהפעלתו. בית הקפה מהווה מקום בו יכולים אנשי הצוות לתת תשומת לב להעברה וישום של תחומי תוכן שונים הנלמדים בכיתות. ההעברה היא תוך תיווך שמופחת בהדרגה ע"פ הצורך הספציפי של כל אחד מהעובדים. התנסות בעבודה בקהילה - התלמידים משולבים, יום בשבוע, בעסקים ובמוסדות שונים בקהילה בליווי ותמיכה של צוות בית הספר. תהליך הבחירה מאוד משמעותי ומתבטא בכך שהתלמיד בוחר את מקום ההתנסות בהתאם לנטיותיו האישיות, כישוריו, יכולותיו וחזקותיו. המטרה היא להשתלב בעבודה, להתמיד בה,לשפר את מיומנויות העבודה, להתמודד עם סיטואציות חדשות, ליהנות ממנה, למצוא בה עניין ולהרגיש סיפוק. שרות צבאי - קבוצת תלמידים מביה"ס משולבת בתוכנית התנדבותית לצבא. התלמידים מתנדבים יום בשבוע בבסיס חיל הרפואה בתל השומר בהנחיה וליווי משותף של צוות מבית הספר ושל מפקדים בבסיס. לבישת המדים, מפגש עם חיילים בני גילם, ביצוע המשימות בבסיס, ההגעה לבסיס בכוחות עצמם, כל אלה הם חוויה מעצימה המעלה את תחושת המסוגלות, ונותנת תחושת סיפוק לתלמידים שרוצים ומגלים שהם יכולים לתרום לצה"ל. בבסיס חיל הרפואה בתל השומר המתנדבים מכינים בשיתוף עם חיילי הבסיס ערכות רופא וערכות חובש, שנשלחות לשטח לאימונים ולמבצעים. בתקופות חירום התלמידים המתנדבים עבדו במרץ על מנת לתגבר את מלאי הערכות והרגישו סיפוק רב על שיכלו לתרום לחיילים שלוחמים בשטח, וכן בהכנת ערכות למשלוח לאזורים מוכי אסון בעולם אליהם מועבר סיוע חירום מישראל. שירות לאומי - פרויקט המיועד לתלמידים בשנתם האחרונה בבית הספר, בעלי יכולת תעסוקתית גבוהה והתנהלות עצמאית. תלמידים הלוקחים חלק בפרויקט משתלבים ארבעה ימים בשבוע במקום השירות אשר נבחר על ידם, ויומיים נוספים בבית הספר. התלמידים מלווים ע"י צוות בית הספר ורכזת השירות הלאומי. הפרויקט מהווה גשר בין מסגרת בית הספר לבין חיים עצמאיים בקהילה ותורם לרכישת מיומנויות תפקוד, העצמה אישית וצבירת ניסיון מקצועי. כמו כן, תלמיד אשר מסיים שנת שירות זכאי לזכויות של חייל משוחרר. סל שיקום - העובדות הסוציאליות של בית הספר מסייעות ומלוות את התלמידים ובני משפחותיהם בתהליכים השיקומיים השונים. הן מגישות לוועדה את התלמידים הזכאים לסל שיקום, סל שירותים המיועד לבני 18 ומעלה המתמודדים עם הפרעה נפשית, מסייעות ומדריכות את התלמידים והמשפחות שזכאים לסל שירותים דומה מטעם הרווחה לתלמידים בעלי הפרעות תקשורת, מסייעות ומדריכות בתהליך ההכרה בביטוח לאומי, מלוות בתהליך יישום המלצות וועדת סל שיקום ומיצוי הזכויות, וכן עוזרות ומסייעות במציאה והשתלבות במסגרת מגורים שמתאימה לצרכי התלמיד. עסק חברתי - "עטוף בסרט" - פרוייקט בתוך בית הספר ובו משתתפת קבוצת תלמידים מתאימה. כחלק מתהליך ההכשרה לחיים בוגרים עצמאיים בקהילה, אנו מקנים הכשרה בתחום העבודה, על מנת לאפשר, לפתח ולהכין את התלמיד כעובד עצמאי, ובכך להקל את השתלבות הבוגרים בעולם העבודה שמחוץ לכותלי בית הספר. מושם דגש על פיתוח מסוגלות אישית ותעסוקתית דרך התנסות זו, וכן על מיומנויות בין אישיות וכלים לאימון עצמי והתמודדויות יומיומיות כהכנה לחיים: חיזוק הביטחון והדימוי העצמי, פיתוח חשיבה, הקשבה, עבודה על פי רצף הוראות, בקרת איכות, דמיון ויצירה, פיתוח עבודת צוות ושיתוף פעולה. במסגרת העסק החברתי שנקרא "עטוף בסרט" ב"צורים", אנו מקנים מיומנויות עבודה בחימר ויוצרים מגוון עבודות אותם אנו מוכרים באירועים שונים. התלמידים מתנסים בחשיבה בתכנון המוצר, עיצובו והכנתו. לומדים טכניקות עבודה שונות, בבניה צביעה או עיצוב, מכירים ומתנסים בכלי עבודה שונים בחימר, כמו מרדדת ותפעולה וכלים אחרים הדרושים לעבודה, אשר יאפשרו תוצאה מיטבית וברמה המאפשרת מכירת המוצר. העבודה מותאמת אישית לכל תלמיד ומאפשרת להרחיב ולבסס מיומנויות הנרכשות בהתנסות זו.

 
 
למידה בשעת חירום
חדשות
מידע להורים ולתלמידים
חגים וימי זכרון
הכיתות שלנו
מקצועות לימוד
מעורבות חברתית
תוצרי תלמידים
טיולים וסיורים
פעילויות בית ספריות
פעילות חופשות
אורח חיים בריא ומקיים
חיים ברשת
תמונות מחיי בית הספר
טוב לדעת...
ארכיון